Jakim kolorem jesteś? Poznaj swoją energię kolorystyczną.

30 grudnia 2022

Karolinę zwolniono z pracy. Zaraz zacznie się badanie sytuacji przez jej kolegów, którzy mocno różnią się od siebie…

 

Jednak o tym za chwilę.

Co to znaczy, że jesteśmy różni❓

 

📢 Inaczej działamy – jedni działają szybciej, drudzy wolniej.

📢 Inaczej się zachowujemy – jedni są bardziej nastawieni na ludzi i relacje, inni na cel i zadania.

📢 Co innego jest dla nas ważne w pierwszej kolejności: władza, demokracja, spontaniczność czy porządek, aby było mocno skrajnie.

📢 Co innego powoduje u nas stres – utrata kontroli, presja czasu, pogwałcenie wartości ludzkich, czy ograniczenie elastyczności. Znów mamy skrajności.

I tak sobie razem żyjemy w zespołach, związkach, często nie mając świadomości, z czego wynika to, że się ze sobą nie dogadujemy.

🛑 UWAGA – jeżeli do tej pory nie zapoznałeś się z MODELEM KOLORÓW, a zdarzało Ci się powiedzieć:

Nie mam do niego cierpliwości, Dziwny ten Gość, Ja bym to zrobił inaczej, Kompletnie go nie rozumiem, Ileż można czekać, Ten to szuka dziury w całym, Hamulcowy, Jezu – ale chaotyczny człowiek, On ma gdzieś zdanie innych, Ja bym to zrobił 100 razy szybciej itd.

To idealny moment, aby rozwiązać kilka swoich problemów komunikacyjnych z ludźmi, wszak zaraz dowiesz się, że każdy jest OK, taki jaki jest!

Koniecznie zostań do końca i bardzo dokładnie przeczytaj ten tekst. Ja żałuję, że nie wpadłam na podobny artykuł już w 2012 roku, gdy zaczynałam prowadzić swoje zespoły.

Jednak – co myślisz o poniższym zdaniu?

„Są osoby z którymi rozumiemy się bez słów, ale i takie z którymi czasami pomimo starań idzie nam po grudzie”❓

Też tak masz?

Jeżeli tak, to zrób teraz sprawdzam i zapisz na kartce – 2 osoby, z którymi czasami pomimo starań idzie Ci po „grudzie”, czyli pod tzw. górkę i zacznij się im przyglądać, czytając ten artykuł. Może to być szef, współpracownik, żona, mąż ;p

To, że różnimy się od siebie zauważono już w zamierzchłych czasach..

 

Już 4 stulecia przed Chrystusem Hipokrates, przedstawiciel starożytnej Grecji, uważany za ojca medycyny zwrócił uwagę na to, że temperament ma duży wpływ na nasze zachowanie – tak powstały 4 główne temperamenty: Choleryk (impulsywny ekstrawertyk), Sangwinik (pogodny ekstrawertyk), Flegmatyk (spokojny introwertyk) i Melancholik (wrażliwy introwertyk). Choć tych nazw już się nie używa, określały kolejno kolory temperamentów – czerwony, żółty, zielony i niebieski.

Następnie Aztekowie – rdzenni mieszkańcy Meksyku od XIII do XVI w podzielili ludzi na typy zależne od 4 żywiołów:

🟥 OGIEŃ – określał typowych Wojowników.

🟨 POWIETRZE – określało ludzi otwartych.

🟩 ZIEMIA – określała ludzi pracujących i żyjących dla społeczeństwa.

🟦 WODA – określała ludzi niezawodnych, bacznie obserwujących świat.

Do dziś kolory temperamentów są z nami, a my często nie wiemy dlaczego z jednymi ludźmi się dogadujemy, robimy biznes, osiągamy cele, a z innymi nie.

Ten artykuł to wyjaśni.

Jednak lądując bliżej ziemi i naszych czasów – Carl Gustav Jung (1875 – 1961) psychiatra i psychoterapeuta na podstawie badań nad swoimi pacjentami zauważył, że ludzie różnią się od siebie i nawet opisał dokładnie po czym można to poznać.

Postaram się Wam to wytłumaczyć na przykładzie Karoliny, gdyż jej case może się Wam przydać już po przeczytaniu tego artykułu – jak wrócicie na spotkania z Waszymi klientami, szefami czy współpracownikami lub wrócicie do domu. Będziecie szukać w ludziach kolorów.

Uwaga – to jest zaraźliwe 🙂

Wyobraźcie sobie taką sytuację – zwolniono Karolinę, a za oficjalny powód podano – nie realizowanie celów sprzedażowych. Szef zespołu postanawia zgromadzić swój zespół, którego częścią była Karolina i poinformować o zaistniałej sytuacji.

Na spotkaniu stacjonarnym pojawia się 10 osób i wywiązuje się dyskusja, zespół postanawia obgadać sprawę.

Padają głosy:

🟥🟦 Część zespołu mówi: słuchajcie – PRAWDA jest taka, że każdy z nas ma przed sobą postawione cele sprzedażowe i KPI, a ona przez ostatnie 6 kwartałów nie realizowała swoich zadań, przez co każdy z nas musiał zwiększyć efektywność o 25% i zasypać jej wynik.

PRAWDA? – No prawda!

🟨🟩 Część zespołu na to: generalnie to czujemy się zawiedzeni, TAK się nie robi, to było NIE FAIR, przez ostatnie kwartały musieliśmy zasypywać jej górkę. Tak nie postępują uczciwi i lojalni ludzie.

NIE FAIR? – No racja!

 

Czy wiecie czym jest PERCEPCJA?

 

To patrzenie na to samo, słyszenie tego samego, a dostrzeganie zupełnie czegoś innego, np. możemy patrzeć na proces odchodzenia Karoliny i każdy z nas może widzieć zupełnie co innego.

Możemy patrzeć na tabelkę z wynikami – część z nas może widzieć 6,37% luki do wyniku zgodnie z upływem czasu, a część z nas zobaczy problemy komunikacyjne za tym stojące i każdy może mieć rację.

Zatem każdy z nas może mieć inną i inaczej widzieć świat!

Otóż w tej historii pojawiła się pierwsza para przeciwstawnych preferencji psychologicznych, które przedstawił nam Carl Gustav Jung. Potwierdza na jakiej podstawie różnimy się od siebie:

1) MYŚLENIE vs UCZUCIA – czyli to w jaki sposób dokonujemy oceny konkretnej sytuacji, analizujemy ją, przedstawiamy swoje argumenty, ale też w oparciu o co podejmujemy decyzję. (Nie mylmy myślenia z inteligencją, a uczuć z emocjami).

🟥🟦 Ci, którzy pierwsi zabrali głos ocenili sytuację językiem MYŚLENIA. Ocena odbywała się w oparciu o FAKTY, czyli na podstawie obiektywnych kryteriów – były zasady i reguły gry i nie były przestrzegane. Taka jest prawda.

🟨🟩 Ci, którzy zabrali głos jako drudzy ocenili sytuację językiem UCZUĆ. Ocena odbyła się na podstawie swoich PRZEKONAŃ i WARTOŚCI, czyli subiektywnych kryteriów – są pewne zasady moralne, których się przestrzega jako człowiek. To było nie fair.

Ogromna prośba do Ciebie – zweryfikuj, czy używasz częściej MYŚLENIA, czy UCZUĆ oraz czego używają osoby, które wskazałeś na początku do obserwacji.

Ale to nie KONIEC..

Szef zauważył, że podczas spotkania część osób dokładnie przysłuchiwała się dyskusji, obserwowała przebieg zdarzeń, zbierając dane, a część potrzebowała wylać z siebie wszystkie drzemiące w nich słowa. Przypomniał sobie, że tak jest prawie zawsze.

Tak się składa, że na sali były osoby, które charakteryzowała druga para przeciwstawnych preferencji psychologicznych, które przedstawił nam Carl Gustav Jung. Potwierdza na jakiej, już drugiej podstawie się od siebie różnimy:

2) EKSTRAWERSJA vs INTROWERSJA – para przeciwstawnych postaw, odpowiada na pytanie – skąd czerpiemy energię, kolejno – czy ze swojego wnętrza czy z otaczającego nas świata.

🟦🟩 Osoby obserwujące sytuację charakteryzowała postawa introwertyczna – lubią w spokoju zbierać informację, aby następnie podzielić się swoimi przemyśleniami. Myślą, żeby mówić i czerpią energię ze swojego wnętrza.

🟥🟨 Osoby, które potrzebowały wylać z siebie wszystkie drzemiące w nich słowa charakteryzowała postawa ekstrawertyczna – żywo reagują na sytuację, szybko wchodząc w interakcję z ludźmi. Muszą powiedzieć na głos, co myślą, aby sami mogli poznać swój punkt widzenia. Mówią, żeby myśleć i czerpią energię z bycia z innymi ludźmi.

Ogromna prośba do Ciebie – zweryfikuj swoją postawę oraz osób, które wskazałeś na początku.

 

Jednak sprawy dalej nie wyjaśniono..

 

HALO HALO! Co to za analiza i nadinterpretacja Moi drodzy, zapytał szef, gdy na sali znów zawrzała dyskusja. Tym razem obie strony sali postanowiły ustalić, co było przyczyną braku wyników Karoliny przez 6 kwartałów.

Stefan zaczął dopytywać szefa o konkretne informacje, potrzebował więcej szczegółów, aby zrozumieć, co sprawiło, że Karolina przestała się angażować. Dołączyła do niego Ania, Marcel i Dominik. W czwórkę zbierali dane, dopytywali, aby poznać przyczynę, jednak danych było ciągle za mało, szef nie był zbyt wylewny.

Następnie Ola z Januszem wstali mówiąc – my wiemy dlaczego! Nagle Stefan spojrzał na Olę i Janusza, mówiąc – czyli szef powiedział Wam coś więcej? Na to Ola odpowiedziała – NIE, po prostu Karolina kompletnie nie dogadywała się ze Sławkiem z zakupów, spadła jej też motywacja, jak zobaczyła, że inni szybciej osiągają cele i męczył ją angielski w pracy.

Ale skąd Wy to wiecie – zapytał Stefan? No jak to – intuicja nam to podpowiada.

Na co Stefan – to nadinterpretacja! 🙂

Otóż pojawiła się tutaj trzecia para przeciwstawnych preferencji psychologicznych, które przedstawił nam Carl Gustav Jung, która potwierdza na jakiej podstawie się od siebie różnimy:

3) DOZNANIA vs INTUICJA –  czyli w jaki sposób zbieramy i przetwarzamy w głowie informacje zanim włączymy rozumowanie, w efekcie wpływają na to, jak widzimy świat.

Stefan, Ania, Marcel i Dominik użyli preferencji DOZNANIA – w ich naturze nie jest nadinterpretacja i tworzenie wizji, aby zweryfikować sytuację potrzebowali namacalne dane i szczegóły. Chcieli podejść do tematu metodycznie i praktycznie.

Ola z Januszem użyli preferencji INTUICJA – mają w naturze szukanie odpowiedzi, tam gdzie na pierwszy rzut oka ich nie ma, tworzą wizję, które sprawiają, że można spojrzeć na sprawę zupełnie inaczej, już nie zerojedynkowo. Zaczęli interpretować to, co widzą i szukali ukrytego powodu.

I znów prośba do Ciebie – zweryfikuj czy działasz doznaniowo czy intuicyjnie oraz jak działają osoby, które wskazałeś na początku.

Zapewne zauważyłeś, że przy powyższych preferencjach pojawiały się KOLORY.

TAK! Ta cała opowieść o Karolinie pokazała, że na bazie preferencji uczestnicy spotkania korzystali z różnych energii kolorystycznych, czyli mówiąc wprost – inaczej postrzegali świat. Tak też jest w Twoim domu i firmie!

Zatem jesteś w połowie drogi – teraz musisz nauczyć się tylko rozpoznawać w ludziach energie kolorystyczne i ich instrukcję obsługi. Tak – do człowieka o każdej energii kolorystycznej mówimy inaczej. Na przykład wyobraź sobie, że osobę intuicyjną, zawalisz szczegółami – uśnie lub naturalnie przestanie słuchać po 5-ciu minutach. Na spotkanie z osobą doznaniową nie przyniesiesz danych i kluczowych informacji, tylko będziesz mówić ogólnie, z poziomu wizji – nie zrozumie Cię i się nie zaangażuje.

O ile preferencja MYŚLENIE dotyczy bardziej energii kolorystycznych -🟥🟦, preferencja UCZUCIA energii🟨🟩, EKSTRAWERSJA energii 🟥🟨, INTROWERSJA energii 🟦🟩, ostatnie dwie – DOZNANIA oraz INTUICJĘ mogą mieć wszystkie energie kolorystyczne. Oczywiście są badania i można sobie to sprawdzić, generując np. piękny raport Insights – po co zapraszam Ciebie i Twoje zespoły do Roberta z mojej firmy.

Tworząc kombinację powyższych preferencji, powstały 4 podstawowe typy zachowań ludzkich, których symbolem są 4 energie kolorystyczne. Już teraz w łatwy sposób będziesz mógł obserwować w swoim otoczeniu, jaką pierwszą energię mają ważne dla Ciebie osoby, jaką drugą oraz jaką trzecią, bo czwartą zauważysz najmniej, gdyż jest antagonistyczna, czyli przeciwna do pierwszej.

🟥 Ognista czerwona energia – jest zdecydowana, aktywna, wymagająca i ukierunkowana na cel i wynik. Lubi szybkie tempo działań, szybkie postępy oraz skuteczne działanie. Informuje wprost czego potrzebuje, bierze sprawy w swoje ręce oraz odpowiedzialność. Poprzeczkę stawia wysoko sobie, ale też innym.

To Twoja energia? – A może już masz kogoś przed oczami?

🟨 Słoneczna żółta energia – jest spontaniczna i towarzyska. Lubi szybko działać, jednak nie sama, jak tlenu potrzebuje ludzi wokół. Stale szuka nowych możliwości i nawiązuje nowe kontakty. Roztacza swoje wizje i stara się przekonać do nich innych, w sposób bardzo inspirujący, nie wchodząc w szczegóły.

To Twoja energia? – A może już masz kogoś przed oczami?

🟦 Chłodna niebieska energia – jest ostrożna i rozważna, na starcie obserwuje, zdobywa dane, a następnie działa w sposób przemyślany, czyli analizuje i planuje. Potrzebuje gruntownie zrozumieć, co bezpośrednio dotyczy tematu, którym ma się zająć. Zanim podejmie decyzję rozpatruje wszystkie za i przeciw.

To Twoja energia? – A może już masz kogoś przed oczami?

🟩 Kojąca zielona energia – jest ostrożna i wyrozumiała, dba o atmosferę i relacje międzyludzkie. Potrafi słuchać innych i okazywać cierpliwość, a jej domeną jest łagodzenie konfliktów. Jest nastawiona na współpracę, dobrą komunikację i uwzględnianie potrzeb drugiego człowieka. Lubi planować i systematycznie działać.

To Twoja energia? – A może już masz kogoś przed oczami?

Zobacz, jak poszczególne energie będą chciały osiągnąć cel.

Czerwona będzie chciała zrobić to teraz, żółta razem, zielona w harmonii, a niebieska poprawnie.

Masz to?

To jakie energie kolorystyczne opisują Ciebie, a których masz najmniej?

A jak jest u osób, które wskazałeś do obserwacji na początku artykułu? Już wiesz, z czego wynikają Wasze problemy komunikacyjne?

🛑 UWAGA – często słyszę na warsztatach KOLOROWY ZESPÓŁ: „Ja mam dostęp do wszystkich preferencji Junga, a tym samym do wszystkich energii kolorystycznych”.

To prawda! Mamy dostęp do wszystkich energii, jednak z jednych korzystamy naturalnie, a korzystanie z innych wymaga od nas włożenia w działania więcej energii i trudu. Przykład – masz cierpliwość do ludzi, czy jej nie masz, no nigdy nie jest to zerojedynkowe, tylko pytanie, co się stanie, gdy będziesz musiał działać – wykażesz się nią, czy nie.

Zatem pytanie brzmi – nie czy masz, tylko po którą sięgniesz instynktownie, czyli naturalnie.

Z energiami kolorystycznymi jest trochę tak, jak z praworęcznością. Jeżeli jesteś praworęczny to zupę będziesz jadł prawą ręką. Lewą też zjesz, ale będzie trudniej, a działając instynktownie i naturalnie na pewno nie sięgniesz po lewą.

Jeżeli naturalnie używasz czerwonej energii🟥, to instynktownie nie sięgniesz po zieloną🟩 i odwrotnie. Jeżeli używasz żółtej🟨to instynktownie nie sięgniesz po niebieską🟦i odwrotnie – spójrz na preferencje Jungowskie tych przeciwstawnych energii – „to niebo, a ziemia” 🙂

 

TERAZ TO DOPIERO BĘDZIE SIĘ DZIAŁO ..

 

Aby zrozumieć się z ludźmi (w zespołach, w rodzinie) trzeba wiedzieć co, poza przyzwoitością jest dla nich ważne!

W moim zespole dla wszystkich ważne jest to samo – usłyszałam od szefa zespołu. Potem pach – warsztacik z KOLORÓW i okazuje się, że każdego do przodu pcha zupełnie co innego.

Teraz zupełnie serio – nie da się zrozumieć człowieka, zawodowo, czy prywatnie, jeżeli nie pozna się jego wartości, czyli core motivation.

 

Wartości to napędowa do działania, wiara w słuszność swoich przekonań oraz chęć walki w imię ich pogwałcenia. To one mówią nam o tym, czy możemy pójść na kompromis czy nie.

Czy to możliwe, że w jednym miejscu mogą być osoby, zaangażowane we wspólną sytuację, a co innego może być dla nich ważne w pierwszej kolejności, aby osiągnąć wspólny cel? Oczywiście i dzięki temu nie ma lekko, jak mawiała moja babcia, ale jak mawiam ja – jak jest lekko to jest NUDA 🙂

Zatem każda energia kolorystyczna ma swoje wartości:

🟥 Grupa energii czerwonej i jej wartości.

Wartości – skuteczność decyzyjność dynamika rywalizacja wolność wygrana

Sprawdź, czy nie są przypadkiem Twoje lub osób, które wskazałeś na początku.

👿 Jak rozpocząć konflikt na poziomie wartości – Mówmy – SPOKOJNIE lub NIE DA SIĘ! Odbierzmy decyzyjność, wyzwania i działanie na już, nie pytajmy o zdanie i stale kontrolujmy.

🟨 Grupa energii żółtej i jej wartości.

Wartości – ludzie, akceptacja, samorozwój, spontaniczność, wolność, innowacyjność.

Sprawdź, czy nie są przypadkiem Twoje lub osób, które wskazałeś na początku.

👿 Jak rozpocząć konflikt na poziomie wartości – odizolujmy od ludzi, „zamknijmy w komputerze”, nie doceniajmy pomysłów, atakujmy słowami – ..ale, ..po co! Zadbajmy o rutynę i zarzućmy szczegółami.

🟩 Grupa energii zielonej i jej wartości.

Wartości – kompromis, bezpieczeństwo, komunikacja, poczucie sensu, współpraca, harmonia, demokratyczność.

Sprawdź, czy nie są przypadkiem Twoje lub osób, które wskazałeś na początku.

👿 Jak rozpocząć konflikt na poziomie wartości – postarajmy się stale zaburzać już istniejący plan. Nie komunikujmy jaki sens mają nasze działania oraz zmiany w firmie.

Komunikujmy, że w pracy atmosfera i relacje są zbędne, liczy się tylko cel.

Zabierzmy demokrację!

🟦 Grupa energii niebieskiej i jej wartości.

Wartości – wiedza, autorytet, przewidywalność, precyzja, porządek i konsekwencja.

Sprawdź, czy nie są przypadkiem Twoje lub osób, które wskazałeś na początku.

👿 Jak rozpocząć konflikt na poziomie wartości – zadbajmy o stałe zmiany priorytetów, z prośbą o wdrażanie ich na już. Zabierzmy autorytet eksperta i mówmy jaka jest nasza „prawda” oraz nie dajmy czasu na analizowanie danych.

Jak zapewne się domyślasz jest i instrukcja obsługi energii kolorystycznych – oto i ona:

Teraz popatrzmy na tę instrukcję i przeanalizujmy ją – wyobraźcie sobie, że np.energia niebieska 🟦 będzie od jutra zachowywać się w stosunku do żółtej 🟨 tak jak jest napisane na zdjęciu i odwrotnie. To samo tyczy się czerwonej i zielonej🟥🟩.

To oznaczałoby stanie się zupełnie kimś innym!!!

Co zatem proponuję – zostań sobą, a chociaż w 20% naucz się zachowań innych energii, czyli np. bądź tą niebieską energią, ale jak pójdziesz rozmawiać z żółtą to przekaż dane w sposób entuzjastyczny, zapytaj co ciekawego usłyszała i napij się z nią kawy 🙂

Życzę Ci wspaniałej kolorowej przygody!

Zapraszam Ciebie i Twoje zespoły na KOLOROWE warsztaty na których odkryjecie swoje energie kolorystyczne, a po których zwiększycie efektywność w komunikacji, która zawsze prowadzi Was do wspólnego celu:

➡️ Insights Discovery™ – Siła efektywnego zespołu. Wyższy poziom komunikacji (narzędzie certyfikowane)

➡️ KOLOROWY ZESPÓŁ – Siła efektywnego zespołu

➡️ KOLOROWY ZESPÓŁ – Efektywna rekrutacja i sprzedaż

Źródła: KOLORY – Ewa Błaszczak, Psychologia C.G. Junga – Jolande Jacobi, Własne badania empiryczne podczas szkoleń.

A może chcielibyście się podzielić przemyśleniami po przeczytaniu tego artykuł?

 

Udostępnij gdy widzisz w tym wartość